Serwin van Dijk van Fietserz, Hardenberg: “Wij verkopen een hobby”


Vijf jaar geleden ruilde hij de Rabobank om voor de retail. Hij ging zijn droom achterna en startte een eigen fietswinkel.

Plezier
“Ik heb zelf altijd recreatief gefietst: wielrennen en mountainbiken. Mijn motto is: wij verkopen een hobby. Onze winkel is er voor mensen die voor hun plezier fietsen, sportief en recreatief. Die klanten willen aandacht en blijven terugkomen.”

Verdienen
“Wij werken met i-Aspect, het cross retail concept van Kruitbosch. Artikelen die we niet op voorraad hebben, hebben we de dag er na in huis. Ik heb nu minder voorraad en veel minder financieringslasten. Dan ga je dus eerder verdienen.”

Scherm
“Van elk type fiets heb ik een aantal modellen staan, maar met behulp van een groot scherm in de winkel kunnen we alles laten zien. Dat werkt. Het wordt gewaardeerd en mensen die met een klant meekomen, doen meteen mee met het verkoopproces. Dat zorgt voor een goed momentum. Je gaat dan gemakkelijk van gesprek naar order.”

Goed initatief
“We hebben nu nog een aparte website en webshop. Dat wordt straks één geheel. Met de webshop gaan we verder. In de webshop zitten alle DST-artikelen. Dat zorgt voor structuur. DST is een goed initiatief. Het verbaast me dat iets dergelijks er nu pas is. Van mij mag er nog meer ingespeeld worden op het oriëntatieproces van de klant. Bijvoorbeeld door filmpjes toe te voegen, 360° foto’s en artikelen te groeperen. DST heeft nog veel meer potentieel.”

Hoofdmoot
“Er wordt eigenlijk weinig gekocht via de webshop. Online shoppers kopen vooral op basis van prijs en wij zijn niet de goedkoopste. Met de webshop laten we zien wat we voor de klant kunnen betekenen. Eigenlijk klanten die al gekozen hebben voor Fietserz. Het verlengt je openingstijden. De webshop hoeft ook niet de hoofdmoot van het bedrijf te worden. Ik wil niet alleen met dozen schuiven. Bij mij draait het om aandacht voor de klant.”

Omarmen
“Wat technisch kan moet je omarmen en niet negeren, dan is er veel winst te behalen. Bij i-Aspect hoort een winkelzuil. Zo heb ik de webshop in de winkel. Zo weten klanten wat we kunnen leveren. Die laat zich in de winkel niet altijd verleiden tot een koop. Techniek helpt om hem toch aan je te binden.”