DST in het nieuws: Mark van der Stokker van Bike2build

Bike2build uit Vlaardingen was een van de eerste fietsspeciaalzaken met een eigen webshop. In 1995 waren ze al online. Met 12.500 artikelen zijn ze één van de grote spelers op de markt. Mark van der Stokker is er webmanager.

Fietsgekken
“Onze USP is dat hier allemaal fietsgekken werken. Wij weten alles van fietsen, fietsen zelf en weten waar klanten op moeten letten. Daardoor zijn we heel goed in het geven van advies. En we hebben een breed en diep assortiment. De winkel in Vlaardingen telt 2000m2, de webshop 12.500 artikelen: we verkopen alles in het sportieve fietssegment.”

Nummer één
“De klant is nummer één. We analyseren het gedrag van consumenten op onze website nauwkeurig: welke apparaten ze gebruiken, waar ze zoeken, welke zoekwoorden. Die know how stoppen we terug in de webshop, in de winkel en in de service. Wij willen het klanten makkelijk maken. Daarom geven we clinics hoe klanten eenvoudig hun eigen fiets kunnen onderhouden. Die technische cursussen zijn altijd heel geslaagd. Liefhebbers vinden het leuk om hun passie te kunnen delen. Net als wij.”

Missen
“Bike2build is online heel actief. We zijn continu met onze klanten en doelgroep in contact. Via Facebook, Twitter en Instagram delen we informatie, doen er aanbiedingen en houden er acties. Wij zouden het niet meer willen missen. De klant is de hele dag online en bereikbaar en verwacht dat ook van de winkel. Social media gaat ook voor ons ‘s avonds en in het weekend door.”

Eigen saus
“Je data op orde te hebben, is altijd weer een uitdaging. Dat is belangrijk voor het back order systeem, maar ook voor de klant die via de webshop artikeldata en specificaties moet kunnen raadplegen. De standaardisatie van artikeldata speelt daarbij een steeds belangrijker rol. DST helpt ons enorm om efficiënter te kunnen werken. Je krijgt de data van je leveranciers gestandaardiseerd aangeleverd. Het is belangrijk om daar je eigen saus er over heen te gooien om onderscheidend te zijn. We maken zelf de omschrijvingen en breiden specificaties verder uit. Zeker online is dat een voorwaarde, zoekmachines als Google letten daar op.”