DST in media: Martijn Ellerie van Ellerie TTT

Boven het maaiveld uitsteken loont

“Ellerie TTT is in 1929 door mijn grootouders gestart. De toevoeging TTT staat voor: taxi, tweewielers en tankstation. Een mooie combinatie die alles met mobiliteit te maken heeft. Via het taxibedrijf rijden we veel voor zorginstellingen. Die vroegen om aangepaste fietsen voor mensen met een beperking. Inmiddels zijn we in dat segment gespecialiseerd. Dat deel loopt steeds beter. Ondanks de crisis zijn we nog steeds aan het groeien.

Oriënteren
“Zien, voelen en beleving zijn nog steeds belangrijk, maar uiteindelijk weet de klant door zich online te oriënteren al voor 99% wat hij wil. Juist voor kleinere winkels is internet essentieel. Ik heb geëxperimenteerd met een webshop, maar krijg daardoor niet de klanten die ik eigenlijk wil. Ik bied online daarom alleen productinformatie.”

Een goede kop koffie
“In de winkel merk je dat mensen het ondanks internet heel belangrijk vinden, om iemand tegenover zich te hebben met productkennis en goede uitleg. Juist dat laatste stukje – dat je het leuk vindt de klant te helpen en op een mooie fiets te zien wegrijden- dat past heel erg bij ons als familiebedrijf. Goed gevonden worden, iemand goed te woord staan en een goede kop koffie. Dat werkt.”

Tijdrovend
“Binnenkort krijgen we een nieuwe website. Daarvoor komt er een koppeling met DST, een goed initiatief voor de branche. Anders zou het up to date houden van de productinformatie veel te tijdrovend zijn. Leveranciers zouden de data nog beter kunnen aanleveren. We vullen deze op sommige plekken daarom nu zelf nog aan. Het is goed dat via DST artikeldata beschikbaar is. Sommige leveranciers vinden het eng en spannend om deze informatie prijs te geven, maar uiteindelijk is het een win-winsituatie. We hebben tenslotte een gezamenlijk doel: fietsen aan de man brengen. Leveranciers moeten daarom zorgen dat dealers laagdrempelig online aan de slag kunnen.”

Maaiveld
“Als ondernemer ben je constant aan het investeren, ook online. Doe je dat niet dan ga je het verliezen. Beleving in de winkel, specialisme op werkvloer en online goed vertegenwoordigd zijn, daar draait het om. Je gaat nu het verschil zien tussen de ondernemende fietshandelaar en de gewone fietsmaker. Boven het maaiveld uitsteken loont.”