DST maakt Crossretail makkelijker

i-Aspect is een full service internetbureau in het hartje van Utrecht. Ze hebben zich de laatste jaren gespecialiseerd in een omnichannel concept voor de tweewielerbranche. De data van DST speelt daarbij een belangrijke rol.

‘Onder de naam Crossretail leveren wij webshops in combinatie met winkelzuilen aan het mkb”, aan het woord is Dave van Schaik, directeur/eigenaar van
i-Aspect. ”Ruim 12 jaar geleden zijn we in de tweewielerbranche gestart met websites die volledig afgestemd zijn op de behoefte van de fietsondernemer. Deze websites zijn inmiddels webshops geworden en anderhalf jaar geleden zijn wij gestart met Crossretail.”

Omarmen
In die tussentijd is er behoorlijk veel veranderd in de tweewielerbranche. Van Schaik: “Een website/webshop is inmiddels onmisbaar en een winkelzuil is een goede aanvulling in de winkel. Zo ziet de ondernemer het aantal ‘nee’ verkopen dalen. Ik vind dat er nog steeds teveel fietsondernemers zijn, die niet genoeg meegaan in e-commerce”. Maar niets doen is wat Van Schaik betreft geen optie: ”De achterblijvers gaan het niet redden denk ik. Retailers die onmichannel omarmen en er werk van maken, zullen blijven bestaan. Je moet er dan wel tijd in steken en budget vrij maken voor online marketing. De ondernemer die hier actief in is, kan er een goede omzet uithalen.”

Direct bestellen
Binnen Crossretail is er voor onderdelen en accessoires een koppeling met Kruitbosch en voor de fietsen een koppeling met DST. “Aan het DST-profiel van de ondernemer kunnen we zien welke fietsmerken hij heeft. Wij zorgen dat die in de webshop komen te staan. De fietsen die hij niet in de winkel op voorraad heeft, kunnen niet meteen worden gekocht, maar worden door de klant gereserveerd. Zo kan de winkelier eerst zelf bij de fabrikant de fiets bestellen. Fietsen die hij wel heeft staan, kunnen uiteraard wel direct besteld worden. Door de koppeling met DST kunnen we de ondernemer veel werk uit handen nemen. Er zijn in totaal meer dan 180.000 producten. Dat is voor een retailer niet te doen om bij te houden. Met DST is dat volledig geautomatiseerd.”

Consument vriendelijk
Door het toename van het aantal webshops en bedrijven als i-Aspect wordt de data van DST niet alleen voor winkelsoftware gebruikt, maar wordt deze ook steeds vaker ingezet in de communicatie met de klant. “Dat brengt ook weer nieuwe wensen met zich mee”, constateert Van Schaik. “Als een fiets tien modellen heeft, komt diezelfde fiets nu tien keer in de webshop voorbij. Daar krijgen we veel vragen over van ondernemers. Dat kan klantvriendelijker. Leveranciers zouden die informatie moeten bundelen, zodat je in de webshop de fiets maar één keer ziet en met een pull down menu het model kan specificeren. En het is belangrijk dat leveranciers consumentvriendelijke teksten gaan leveren. Die zijn nu vaak zo technisch dat de klant er niets van begrijpt.”