DST wenst iedereen een goed 2017

DST voorzitter Sacha Boedijn blikt terug op een enerverend jaar waarin DST flinke stappen heeft gezet. Er is een nieuwe artikelstandaard geïntroduceerd en er is hard gewerkt aan de ontwikkeling van de module marktinformatie waar in het nieuwe jaar mee gewerkt gaat worden.

“2016 is een enerverend jaar geweest voor het DST platform. In het begin van het jaar werd de nieuwe artikelstandaard 2.1 gelanceerd. De nieuwe standaard is een aanzienlijke uitbreiding van de vorige, en maakt het met name mogelijk om veel meer productinformatie over e-bikes uit te wisselen. De behoefte aan detailinformatie over de e-bikes, die inmiddels al meer dan een kwart van de nieuwverkopen vormen, was groot. Ook kunnen er meer en betere afbeeldingen van producten worden opgenomen in het artikelbericht, wat met name voor de webshops van groot belang is.”

Nieuwe standaard
“Met steun van de Stichting Branchebelangen hebben we in vrij korte tijd de nieuwe artikelstandaard in kunnen voeren,” vertelt Sacha Boedijn, voorzitter van de stichting DST die het dataplatform beheert. “Zij zagen ook het grote belang van de nieuwe standaard bij het ondersteunen van de dealers in hun concurrentie tegen de online spelers. DST is bedoeld om de positie van de dealers te versterken. Voor het einde van het jaar leveren alle leveranciers hun artikelen in de nieuwe standaard aan bij het platform.”

Module marktinformatie
Behalve de nieuwe artikelstandaard heeft het platform DST dit jaar ook voortgang geboekt in de uitbreiding van de diensten met een marktinformatiemodule. In de huidige markt is het van groot belang om over actuele en betrouwbare marktinformatie te beschikken. Leveranciers kunnen aan de hand van deze informatie zien wat wél en wat niét verkoopt, kunnen sneller inspelen op trends en op tijd hun productie aanpassen. Voor dealers betekent dit minder incourante voorraden en geen ‘nee’ meer hoeven te verkopen aan klanten omdat producten niet meer leverbaar zijn. Door middel van eenvoudige koppeling van het kassasysteem van de dealers aan het platform van DST kan op snelle en eenvoudige wijze betrouwbare marktinformatie worden verkregen. Hierbij is natuurlijk wel gegarandeerd dat niemand inzage krijgt in de omzet van individuele dealers.

2017
“We vinden het als bestuur van DST heel belangrijk dat we met het DST platform een middel hebben dat zowel dealers als leveranciers in staat stelt hun concurrentiepositie te verbeteren. DST is uniek in Europa en alleen door de samenwerking met zowel retail als fabrikant is dit resultaat er gekomen. Ook volgend jaar zullen we daarom met veel energie kijken welke nieuwe stappen we met DST kunnen zetten,” aldus Sacha Boedijn. “Wij hopen dat ondernemers en leveranciers in de tweewielerbranche volgend jaar ook weer optimaal gaan profiteren van DST en wensen iedereen een heel goed 2017.”