Eén koppeling met alle kassasystemen klonk ons als muziek in de oren.’

De Belgische leverancier Paul Baetens werd verliefd op de rijk gedecoreerde loopfietsjes van het Engelse Early Rider. Hij verkocht ze via zijn webshop. Toen bleek dat er behoefte was om het merk in de Benelux te importeren is hij Odissey gestart, dat sinds kort is aangesloten bij DST.

‘Na de start van Odissey in 2009 zijn we heel snel gegroeid. Op een van de Early Rider-foto’s stond een fietshelmpje van Nutcase. Het zijn helmen van goede kwaliteit met mooie prints die met hun vrolijke bloemen en kleuren meteen de winkel opfleuren. Vooral in België, waar de fietshelm populair is, was er meteen veel vraag naar. In Nederlands zijn de verkoopcijfers nu ook verdubbeld. Hans Struijk verkoopt nu ook Nutcase helmen voor kinderen. Als zij 40 helmen aan de muur hangen, dan weet je dat ze er echt in geloven.’

Inmiddels heeft Odissey een nieuw goedlopend merk ontdekt: Tokyobike. Het is een volwassen design stadsfiets voor de modebewuste moderne fietsers. Het is ook hier weer de hoge kwaliteit en het fraaie design waar Odissey voor is gevallen.  ‘Als kleine dealer kun je daar het verschil mee maken’, aldus Paul Baetens. ‘Dat spreekt ondernemers aan. We sturen bewust aan op exclusiviteit. In de Benelux zijn er 300 verkooppunten, waarvan in Nederland nu 30. Odissey richt zich op de grote en middelgrote steden zoals Den haag, Amsterdam, Zwolle en Amersfoort. We mikken op de betere stadsfietswinkel die de focus legt op merken die je moeilijk ergens anders vindt. Daar zit voor ons de groei’, legt Baetens uit. ‘Beer Fietsen in Den Haag is een mooi voorbeeld, die winkel past heel goed bij ons urban verhaal. Of Vive le velo in Amersfoort. We gaan de markt nu actiever benaderen. Dat is een van de redenen om aangesloten te zijn bij DST.’

Beste beslissing ooit
Voor Odissey is automatisering is heel belangrijk. ‘Als kleine speler kunnen we daarmee het verschil maken. Toen we met Odissey zijn gestart, hebben we al snel besloten om de voorraad te outsourcen. Het ontbrak ons aan de technische know how om dat zelf te doen. Dat was de beste beslissing ooit. Anders hadden we door groei twee keer moeten verhuizen. Nu betalen we huur per dag, per palet en worden pakketten voor ons klaar gemaakt en naar de dealer gestuurd. We hebben een heel moderne b to b-omgeving waar dealers online kunnen bestellen. Bestellingen voor vier uur worden de volgende dag geleverd. We horen regelmatig van klanten dat we moderner zijn dan menig ander bedrijf. Die lijn hebben we doorgezet door ons aan sluiten bij DST. Dat je met DST één keer koppeling hebt met alle kassasystemen, klonk ons als muziek in de oren.’