Eric-Jan van der Berg (projectcoördinator): ‘DST draait om het collectief.’

Eric-Jan van der Berg van RAI Vereniging is de projectcoördinator, ofwel aanjager, van DST. Hij zorgt dat de online databank steeds verder wordt ontwikkeld, duidelijke afspraken worden gemaakt en nieuwe initiatieven worden opgezet.

‘DST gaat uit van de kracht van het collectief. Het samenspel tussen leveranciers en detaillisten wordt steeds belangrijker om de consument beter te bedienen. Met de juiste data kun je als branche sneller inspelen op nieuwe ontwikkelingen. DST is een belangrijk hulpmiddel om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten. DST is ooit opgezet om te zorgen dat de dealer geen ‘nee’ meer hoeft te verkopen aan die klant die bij hem in de winkel staat. Alleen op die manier kun je de concurrentie met de online spelers aan.

Troef
‘Een goede dealer moet kunnen concurreren met webshops. Dat kan hij doen met goed advies, het juiste aanbod en een mooi ingerichte zaak waar een consument zich prettig voelt. Dan bied je absoluut toegevoegde waarde. Advies is de sleutel, zeker als het om een nieuwe fiets gaat. Die zijn niet goedkoop, dan wil je als consument alle details weten. De dealer heeft nog een troef in handen: een fiets is een product dat de consument wil voelen en zien. Als er dan in de winkel met enthousiasme over wordt verteld, moet je de koop kunnen sluiten. Als wij met DST er aan bij kunnen dragen dat de dealer de goede fiets in zijn zaak heeft staan dan zijn we wat mij betreft goed op weg.’

Wensen
‘Om optimaal gebruik te maken van alle mogelijkheden die DST biedt, hebben we een gebruikersgroep opgericht. Deze gebruikersgroep, die bestaat uit vertegenwoordigers van de leveranciers en de dealers, komt elk kwartaal bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en verbeteringen te bespreken. Onlangs zijn de mogelijkheden van DST aanzienlijk uitgebreid. Er was dringend behoefte aan de vernieuwde artikelstandaard, met name om meer informatie over e-bikes uit te kunnen wisselen. We luisteren steeds naar de wensen uit de markt. Binnen de branche is grote behoefte aan actuele en kloppende marktinformatie. Dat is dan ook nu voor DST een van belangrijkste speerpunten. In de afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met de voorbereidingen voor een marktinformatiemodule. Binnenkort kunnen we DST gebruiken om marktinformatie te genereren.’