Fietswinkel Jan Reijnen: We verkopen vooral fietsplezier

Familiebedrijf Jan Reijnen uit Panningen bestaat al 127 jaar. De winkel heeft drie afdelingen: huis, fiets en klus. Een combinatie die uitstekend werkt, volgens eigenaar/directeur Ruud Teeuwen.

‘We zijn een echte dorpswinkel en proberen de gemoedelijke sfeer van vroeger te combineren met nieuwe technieken, producten en heel veel kennis. We zijn als bedrijf in de loop der tijd steeds professioneler geworden. Het beeld van de fietsenmaker met de stofjas is niet meer van deze tijd. Zeker met de opkomst van de elektrische fiets moet je over aardig wat technische kennis beschikken én om kunnen gaan met de moderne klant. Onze medewerkers hebben die knowhow’.

Is dat nodig?
‘Alleen een product leveren is niet meer voldoende; klanten verwachten steeds meer. Je moet meerwaarde creëren, dat doen wij door goede service en kwaliteit te bieden. We verkopen vooral fietsplezier en oplossingen en proberen de klant te ontzorgen. We wijzen ze op reservekleding, een navigatiesysteem of laptoptas. Je wordt door klanten snel vergeleken met webshops, maar wij doen zoveel meer, dat moet mensen op een positieve manier opvallen als wij hun op internet bestelde fiets netjes in orde maken.’

Zijn jullie online actief?
‘Onze webshop staat nog in de kinderschoenen. Om een webshop kostendekkend te krijgen is voor een zelfstandige fietswinkel lastig. Je moet daar flink veel tijd en geld in investeren, dat is een keuze. Ik heb niet de illusie dat je het er even bij kunt doen. We werken met het pakket van CycleSoftware, waardoor artikelen meteen in de webshop kunnen worden getoond, dat scheelt al heel veel werk. Ik zie de webshop op het moment meer als een verlengstuk van de winkel dan een middel voor extra omzet.’

Hoe belangrijk is automatisering voor een fietswinkel?
‘Geautomatiseerd zijn geeft je inzicht en overzicht, waardoor je de juise keuzes kunt maken En het bespaart veel tijd. Die stop ik in het zoeken naar meerwaarde voor het bedrijf zodat we nog beter klaar zijn voor de toekomst. Ik kijk naar hoe we nieuwe klanten kunnen vinden en bestaande klanten aan ons kunnen binden. We moeten meer naar buiten; de tijd om binnen te blijven zitten en te wachten op de klant is voorbij.’

Welke rol speelt DST bij jullie automatisering?
‘DST is heel belangrijk voor de ontwikkeling van de tweewielerbranche. Daar haal je gestandaardiseerde artikeldata uit die is verrijkt met foto’s en artikelomschrijvingen. Als je dat zelf moet regelen is dat niet te doen. Natuurlijk zijn er nog verbeterpunten, hier denkt DST over mee. Met DST heb je alles binnen handbereik, die data kun je meteen gebruiken.‘