Interview: Grote stappen voor DST

Bij DST is de afgelopen tijd hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling van het platform voor de tweewielerbranche. Resultaat: een vernieuwde artikelstandaard en plannen om via DST actuele marktinformatie beschikbaar te stellen. Gijs Hoff, beheerder van het platform, en Peter Koperdraad, directeur van Merida, vertellen over de status van DST.

Gijs Hoff

Gijs Hoff

‘DST heeft de afgelopen tijd flinke stappen gezet,’ aldus Gijs Hoff. ‘Doel van DST is om de productinformatie van leveranciers zo makkelijk en volledig mogelijk aan dealers te presenteren zodat hij de consument van de juiste informatie kan voorzien. We gaan daarbij af op wensen uit markt, die besproken worden in een gebruiksgroep. Naar aanleiding daarvan is de bestaande standaard onlangs vernieuwd. Dat houdt onder meer in dat leveranciers nu bij e-bikes en sportfietsen veel meer specificaties kunnen aangeven. Zo kunnen er nu per e-bike meerdere type accu’s worden gespecificeerd, bij fietsen uit het sportsegment ook banden, zadelpen, stuur en dergelijke. Ook kan artikeldata nu nog verder worden verrijkt met afbeeldingen, video’s en handleidingen. Daar was behoefte aan in de vakhandel. Ook is de gegevensuitwisseling binnen het platform verbeterd. Het gaat hierbij met name om een uitbreiding van de zogenaamde API’s, dat biedt vooral leveranciers en kassa- en webshopleveranciers meer gemak.’

Peter Koperdraad DST

Peter Koperdraad

Inzicht
Peter Koperdraad, directeur van Merida, is één van de 16 leden van de gebruiksgroep die meedenkt over praktische en technische zaken. Merida is de op één na grootste fietsproducent van sportieve fietsen: te koop in 88 landen en 450 winkels in de Benelux. Koperdraad is vanaf het eerste uur bij DST betrokken. ‘We zijn er vanaf het begin enthousiast geweest over een dergelijke samenwerking in de branche’, vertelt hij. ‘DST is belangrijk voor de branche; het maakt het mogelijk om samen met de vakhandel de consument veel sneller en slagvaardiger op het juiste moment van de juiste producten te voorzien. Hoff benadrukt dat dit precies de essentie van DST is: ‘DST zorgt dat het aanbod beter aansluit op de consumentenmarkt, zodat er meer producten tegen een gezonde marge verkocht worden.’

Efficiencyslag
Voor Merida is het essentieel dat ook de dealers goed geautomatiseerd zijn. ‘Sinds vier jaar heeft Merida een uitgebreide dealerwebshop. Hier kunnen dealers inloggen op hun eigen omgeving en alle informatie zien met betrekking tot hun orders, facturen en leveringen. Wij kunnen de dealer via dit systeem een snellere service bieden. Een garantieclaim kan bijvoorbeeld online binnen een dag afgehandeld worden. Zo kan de dealer de klant ook weer meerwaarde bieden. Meer dan 40% van alle orders komt inmiddels via de webshop. Het overige deel gaat voornamelijk via e-mail, ook dat traject is grotendeels geautomatiseerd. Dat is een enorme efficiencyslag te opzichte van het bellen en faxen van vroeger. Tussen nu en een jaar of drie moet het aantal orders via de webshop uitkomen op zo’n 60 of 70%.’ Hoff voegt daar aan toe dat deze efficiency ook behaald kan worden d.m.v. digitale orders uit kassasystemen.

Marge
Merida is een van de eerste producenten die rechtstreeks aan consumenten verkoopt, maar doet dit door de dealer hier nauw bij te betrekken. ‘Hij is een onmisbare schakel in het geheel’, aldus Koperdraad. ‘De klant die bij ons online een fiets koopt, kan deze uitsluitend ophalen bij een dealer naar keuze, die de afmontage verzorgt. Wij bellen persoonlijk met deze dealer. Als hij de fiets op voorraad heeft, kan hij kiezen; zelf leveren of door Merida laten leveren. Consumenten betalen bij ons dezelfde prijs voor een fiets als in de winkel en de dealer behoudt hoe dan ook zijn marge. Hij krijgt de klant in de winkel en kan eventueel aan bijverkoop doen. Op deze manier zijn er voor hem uitsluitend voordelen. Door de goed geautomatiseerd te zijn, zijn dit soort processen makkelijk uit te voeren.’

Geborgd
Hoff merkt dat er duidelijk steeds meer enthousiasme is voor DST. ‘Een van de redenen is dat het gebruik van data in de branche steeds belangijker wordt’, constateert Hoff. ‘Dat merk je aan de dealers die duidelijk steeds meer behoefte hebben aan gedetailleerde info, maar ook aan leveranciers en POS-leveranciers die investeren in betere koppelingen.’
Dat DST adequaat op die ontwikkelingen in kan spelen is mede te danken aan de vernieuwde organisatie, vindt Hoff. ‘DST heeft enthousiast bestuur met een nieuwe voorzitter, Sacha Boedijn en een nieuwe projectcoördinator, Eric-Jan van der Berg, beide van RAI Vereniging waardoor het draagvlak onder leveranciers nog verder is versterkt. Het bestuur heeft er onder andere voor gezorgd dat de stichting Tweewieler Branchebelangen achter de plannen staat en subsidie heeft verstrekt om de verbeteringen door te voeren’. Koperdraad onderschrijft het belang van een goede organisatie. ‘Het feit dat DST een stichting is, met een bekwaam bestuur gaf mij destijds het vertrouwen om aan DST deel te nemen. Er is geen enkele reden om te denken dat concurrenten toegang tot jouw informatie kunnen krijgen en vice versa, dat is allemaal uitstekend geborgd.’

DST-Marktinformatie
Nu staat DST op het punt om een belangrijke volgende stap te zetten: de introductie van de module DST-marktinformatie dit najaar. Koperdraad: ‘DST heeft een enorm potentieel, met unieke artikelnummers, gestandaardiseerde artikeldata en straks ook actuele en accurate marktinformatie. De marktinformatie die DST kan verstrekken, is belangrijk voor ons. Het geeft bijvoorbeeld inzicht in welke fietsen er verkocht worden in welke kleuren en modellen, zelfs in welke regio. We zien precies waar de klant behoefte aan heeft en kunnen onze productie daardoor beter afstemmen op de markt. Zo kunnen we uiteindelijk de klant beter bedienen, dat is goed voor de dealer en dus ook voor ons. DST kan zo de graadmeter zijn voor de hele tweewielerbranche en een onuitputtelijke bron van informatie voor de vakhandel, importeurs en leveranciers.’

Garantieafhandeling
Als het aan Koperdraad ligt breidt DST het dienstenpakket nog verder uit. ‘Ik zou graag zien dat er in DST ook een uniforme garantieafhandeling komt, die is nu per leverancier verschillend. Het zou mooi zijn als DST een standaard formulier opstelt, dat voor elke leverancier hetzelfde is, zodat de garantieafhandeling voor de dealer veel eenvoudiger is om in gang te zetten.’ En hij heeft nog meer ideeën. ‘In de toekomst zou DST ook een rol kunnen spelen in de logistiek. Een dealer heeft doorgaans meerdere leveranciers, die elk op een verschillend moment leveren. Zo kan het gebeuren dat er vijf keer per dag een vrachtwagen voor de deur staan. Dat zou ook met één levering moeten kunnen. Dat is praktisch voor winkels in de binnensteden, waar je tot 10 uur mag laden en lossen, en het is ook beter voor het milieu. Een dergelijk logistiek systeem is echt wel denkbaar, want er zijn nu drie grote vervoerders die de magazijnen afgaan en zo’n 75% van de tweewielermarkt bedienen. Dit is ook een vorm van samenwerking die de branche ten goede komt.’

Rijdende trein
Hoff constateert dat de door TNO opgestelde standaard voor artikeldata ook buiten DST om door leveranciers wordt gehanteerd. Ze leveren deze data rechtstreeks aan de kassaleveranciers. Koperdraad heeft daar wel een mening over: ’Wij investeren met z’n allen in DST, dit soort achterdeurtjes moeten we dichttimmeren.‘ Tegen de leveranciers die nog niet meedoen aan DST heeft hij een heldere boodschap: ‘De trein rijdt en krijgt steeds meer vaart. Je kunt nog meedoen, maar wees er snel bij anders mis je straks cruciale informatie. En dealer willen straks alleen nog werken leveranciers die bij DST zijn aangesloten, omdat ze dan over de juiste cijfers kunnen beschikken.’