Jebbe Sluiter (CycleSoftware): ‘De branche investeert in betere data.’

CycleSoftware was de eerste POS-leverancier die een koppeling met DST aan ging. ‘Met DST wordt de kwaliteit van data hoger, dus ook die van onze pakketten’, vertelt Jebbe Sluiter.

‘We liepen er regelmatig tegenaan dat artikelbestanden nogal krakkemikkig werden aangeleverd. We hadden behoefte aan een hogere kwaliteit productgegevens en artikelbestanden. Door de koppeling met DST kan dat. Dank zij de standaard van DST zijn veel problemen opgelost, maar het brengt ook weer nieuwe issues met zich mee. Leveranciers vergeten nog wel eens in DST hun dealers te machtigen. Artikelbestanden zijn alleen zichtbaar als je bent geautoriseerd, wij hebben er bijna een dagtaak aan om uit te leggen waarom dealers die artikelen niet kunnen zien.’

Voorraad
‘We proberen de dealer praktische oplossingen te bieden. Daarom hebben we een doorleverplatform. Hier kan een fietsondernemer bij een ander de voorraad bekijken, bijvoorbeeld als een model bij de fabrikant is uitverkocht of de levering te lang duurt. Die kan hij vervolgens zelf benaderen, ze spreken een marge af en wij zorgen voor de levering. Dit alles gaat volledig anoniem, om geen gevoelige informatie prijs te geven. Wij gebruiken DST voor de adviesprijs en of een dealer echt een dealerschap heeft.’

België
‘We zijn nooit actief de Belgische markt opgegaan, omdat we het druk hadden met Nederlandse dealers. Nu krijgen we steeds meer aanvragen van Belgische retailers. We worden aanbevolen, -de winkels hebben vaak onderling contact – of komen via de website. Belgische leveranciers en grossiers lopen qua automatisering achter bij Nederland. Belgische winkels beseffen dat, daarom doen ze graag zaken met Nederlandse leveranciers ook voor software; alles werkt en klopt. Dat DST ook Belgische dealers aansluit, moet dan ook een uitkomst voor ze zijn’.

Verbeteren kwaliteit
Voor automatisering is het van belang dat er afspraken zijn en er een standaard is. Met DST wordt de kwaliteit van data hoger, dus ook die van onze pakketten. Het is goed dat winkels beseffen dat dit initiatief er is en dat vanuit de branche wordt geïnvesteerd in het verbeteren van efficiency en kwaliteit.’