Klantvriendelijke omschrijvingen

We krijgen regelmatig vragen van dealers over de omschrijvingen van de producten. Die zijn vaak minimaal. Voor het vullen van een kassasysteem is dit normaal gesproken geen probleem. Echter, steeds meer dealers gebruiken de DST-data ook voor het vullen van webshops. De teksten zijn nu vaak te summier om de consument een duidelijk beeld van het product te geven. Hier ligt een rol weggelegd voor de leveranciers. DST dringt er bij de leveranciers op aan om deze lange omschrijving klantvriendelijker te schrijven. Dealers kunnen uiteraard ook zelf aankloppen bij leveranciers met dit verzoek.

Google
Met het onderwerp productomschrijvingen krijgen we helaas te maken met twee conflicterende belangen, namelijk die van gebruiksgemak versus goed gevonden worden op internet. Hoewel het gemakkelijk lijkt deze standaard productomschrijvingen automatisch voor de webshop te gebruiken, schuilt hierin ook een gevaar. Als meerdere dealers dit doen –DST heeft circa 3000 gebruikers–, duiken overal exact dezelfde teksten op. Google ziet dit als ‘duplicated content’, gekopieerde tekst, en vermoedt een slimme truc die meteen wordt afgestraft. Het gevolg is dat je minder goed gevonden wordt op internet en je SEO inspanning voor niets zijn geweest.

Unieke tekst
DST adviseert dealers om ondanks het gemak, deze langere omschrijvingen niet één op één over te nemen. Pas teksten liever aan en maak ze uniek, bijvoorbeeld door toevoeging van de eigen bedrijfsnaam; ‘Trek OCLV Carbon maakt het mogelijk de ultieme lichtgewicht fiets te bouwen. Bij [HIER NAAM WINKEL] uit [HIER PLAATSNAAM] kun je deze fiets nu uitproberen.’ Op die manier verhoog je de kans om hoog te eindigen bij de zoekresultaten.