Maarten de Vos: “De branche is op veel terreinen nog niet volwassen”

Nu Bike Totaal en Biretco zijn gefuseerd, telt Dynamo Retail Group 750 aangesloten winkels. Data-analyses zijn belangrijk voor de organisatie. Dat zouden ze moeten zijn voor de hele tweewielerbranche, vindt directeur Maarten de Vos. Niet voor niets is hij bestuurslid van DST.

“DST moet helpen de branche naar een hoger plan te tillen, zodat we beter weten wat er speelt. En vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten om te voorkomen dat er teveel wordt geproduceerd, want deze inefficiëntie leidt tot verkeerde prijsstellingen. In het begin kende DST de nodige gevoeligheden. Leveranciers waren bijvoorbeeld terughoudend door de transparantie van DST, maar transparantie is van deze tijd, je moet juist kijken naar alle voordelen die het platform de branche biedt.”

Maarten nodigt ondernemers dan ook uit DST te omarmen. “Voor de retailer betekent het platform betrouwbare info over beschikbaarheid, geen ruis meer op de lijn, want je weet precies waar je het over hebt. Betere garantieafhandeling op onderdelen, betere serviceafhandeling en zicht op voorraden, zodat je door DST extra rendement kunt halen.”DST wordt meer en meer maatgevend. Maarten: “Als bestuur willen we het niveau nog verder omhoog. Bijvoorbeeld op het punt van het verrijken van data er staat nog genoeg voor 2015 op de agenda.”