Wim van Vliet: correcte cijfers kunnen de keten keren

Wim van Vliet, ex-voorzitter BOVAG, heeft 25 jaar een eigen rijwielzaak gehad in Castricum. Nu geeft hij bedrijfsadvies aan winkels en is bestuurslid van de Stichting Tweewieler Branchebelangen. Deze stichting subsidieert projecten de tweewielerbranche die alle ondernemers ten goede komen, zoals DST.

 

header-wim-zelf1-2DST gaat de module marktinformatie opzetten. Wat houdt deze in?
‘Voorheen had je wel zeventien omschrijvingen voor een zadel en moest je elke leverancier afzonderlijk raadplegen. DST heeft dat teruggebracht tot één omschrijving en één platform om in te zoeken. Dat scheelt de branche gigantisch veel tijd en geld. Er zijn fietsondernemers die geen zaken meer willen doen met leveranciers die geen koppeling met DST hebben. Dat zou elke dealer moeten doen, want alleen met DST kun je de consument goed helpen. Doordat in DST dezelfde digitale taal wordt gesproken kun je ook over goed vergelijkbare verkoopinformatie beschikken. Als je die deelt met leveranciers dan zien zij precies waar vraag naar is en kunnen ze hun productie daar op af stemmen.’

Waarom is dat nodig?
‘Waarom kopen dealers fietsen zonder dat ze weten wat de klant wil? We moeten de keten veranderen van productgericht naar klantgericht. DST keert de keten. De module geeft een reëel inzicht in de consumentenmarkt. DST levert markinformatie die klopt, discussie over cijfers is niet meer nodig.’

De dealer moet wel toestemming geven.
‘DST is voor dealers kosteloos. Het levert ze een enorme besparing op. Nu kunnen ondernemers de branche verrijken door hun informatie met leveranciers delen, daar profiteert de hele keten van. Daar mag wat mij betreft iets tegenover staan. Bijvoorbeeld dat leveranciers ook de garantieafhandeling gaan digitaliseren, want dat levert nu nog heel veel rompslomp op.’

Sommige dealers zijn terughoudend om hun verkoopinformatie te delen.
‘Daar begrijp ik niets van. De leverancier levert de juiste producten op het juiste moment. Dan heb je als dealer minder voorraad nodig, minder opslag, minder verzekering en minder rente en je bent voortaan van je winkeldochters af. DST biedt de ondernemers inzicht in de verkoop in hun regio. Zo kunnen ze sturen op de wens van de klant en meer omzet realiseren. Sommige fietsverkopers vrezen dat in hun kassa wordt gekeken, maar dat is niet zo. Je ziet geen postcodes, geen namen, je ziet alleen de marktontwikkelingen op provincie niveau.’

Hoe zie jij de toekomst van de dealer?
‘Service wordt een bron van inkomsten. Daarom is er hooggeschoold personeel nodig, met een vakdiploma van de Tweewieler Academy. Je moet als winkel tonen dat je een echte specialist bent.’

Jij bent een van de initiatiefnemers van het platform. Hoe kijk je tegen de ontwikkelingen van DST aan?
‘Het is uniek zoals wij zo in de keten met elkaar werken. Ik ben er trots op dat de leveranciers van het eerste uur nog steeds bij DST betrokken zijn. Ook ondernemers, zo’n 35 BOVAG-leden, hebben in het begin enorm hun nek uitgestoken om DST op te zetten. Dat was niet altijd eenvoudig, maar dank zij hen er staat nu iets waar alle collega’s uit de branche baat bij hebben.’

Lees hier meer over de module marktinformatie van DST.
Dit interview is verschenen in het novembernummer van vakblad Tweewieler.