Dealer interview: Martine Vlugter – Post Fietsen

‘Wij waren er vrij vroeg bij met automatisering’.

Drie jaar geleden is Post Fietsen verhuisd en werd de winkel in Kaatsheuvel twee keer zo groot. Haar man, ex-amateurwielrenner Ryan Post, en zijn broer konden wel wat hulp gebruiken, dus is Martine Vlugter bijgesprongen om voortaan de marketing en administratie te doen.

Post Fietsen in geen onbekende in de fietsbranche.
‘We zijn in 2015 tweede geworden bij de verkiezing van de tweewielerwinkel van het jaar. We mogen ons de beste winkel van Zuid-Nederland noemen. Post Fietsen is een soort familiebedrijf. Onze medewerkers voelen zich mede verantwoordelijk voor de winkel, dat merk je aan de manier waarop ze met klanten omgaan. We zijn er trots op dat ze zo’n hart voor de zaak hebben.’

Op wie richten jullie je?
‘We bedienen verschillende doelgroepen en hebben een breed assortiment dat vooral uit A-merken bestaat. We proberen in de winkel vooral toegevoegde waarde te bieden. Hier kunnen klanten alles aanraken en proberen, iets wat op internet niet kan. Na de verhuizing is ons afzetgebied vergroot. Mensen komen uit de wijde omgeving, vanaf een straal van zo’n 30 kilometer en soms wel meer.’

Hoe weten klanten de winkel te vinden?
‘Ze komen vaak via de website of de webshop. We verkopen weinig via de webshop, maar het is een belangrijke etalage voor de winkel. Door gebruik te maken van DST en i-Aspect kunnen we alle artikelen meteen downloaden. Zonder DST en i-Aspect zouden we terughoudender zijn geweest met een webshop, want die hadden we dan zelf moeten inrichten. Met DST krijg je alle data zo goed als op een presenteerblaadje aangeboden. Het is alleen jammer dat nog niet alle merken aan DST deelnemen, die voer ik nu handmatig in.’

Hoe kijk je aan tegen DST?
‘DST is van groot belang. Via het kassasysteem van Wilmar, waar wij mee werken, kunnen we gemakkelijk alle artikelen vinden met de juiste omschrijving en via i-Aspect is er een directe link naar de webshop.’

Is het belangrijk om goed geautomatiseerd te zijn?
‘Zeker. Wij waren er vrij vroeg bij met automatisering. We werken met Wilmar, een fijne partner, net als Kruitbosch en i-Aspect, samen kijken we steeds naar nieuwe mogelijkheden. In het najaar starten we met een module van Wilmar waarmee klanten zelf online een afspraak kunnen maken. Nieuw is de automatische mailing naar klanten voor servicebeurten. Als iemand een fiets koopt, worden er meteen drie e-mailberichten ingepland om een afspraak te maken. Dat is praktisch voor beide partijen.’

(Dit artikel is verschenen in Tweewieler/ Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant)