DST introduceert de module marktinformatie: actuele marktcijfers voor en door de branche

Platform DST is een module aan het ontwikkelen die betrouwbare en actuele marktinformatie biedt en nauwkeurig inzicht geeft in het koopgedrag van consumenten. Daardoor kan de hele keten voortaan snel inspelen op consumententrends en marktontwikkelingen en leveren waar de klant behoefte aan heeft.

De verkoopinformatie heeft betrekking op de artikelgroepen:

• fietsen
  • fietsonderdelen
  • accessoires
  • kleding

De voordelen van goede marktinformatie:

• Door goede marktinformatie kunnen vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd.
  • Leveranciers kunnen tijdig inspelen op de wensen van de klant, waardoor je minder over- of onderproductie krijgt.
  • Dealers hoeven voortaan geen nee meer te verkopen, dat betekent extra omzet, gezondere bedrijven en een beter renderende branche.
  • Dealers kunnen in inkoopbeleid aanscherpen, waardoor ze minder voorraad en opslag nodig hebben.
  • Zowel leveranciers als dealers kunnen met de marktinformatie gemakkelijk benchmarken en eigen verkoopcijfers vergelijken met die van anderen.

Zo werkt het:

• De marktinformatie is gebaseerd op de verkoop van artikelen van leveranciers die deelnemen aan DST.
  • Dealers geven zelf toestemming aan DST om hun verkoopinformatie te verwerken.
  • Verkoopinformatie wordt automatisch vanuit het kassasysteem van een dealer terug gekoppeld aan DST. Alle kassasystemen kunnen een koppeling met DST tot stand brengen, bij de meeste kassaleveranciers is deze standaard gerealiseerd. Terugkoppeling gebeurt realtime of minimaal een keer per dag.
  • Leveranciers die deelnemen aan DST krijgen toegang tot een online dashboard met analysemogelijkheden. Zij kunnen rapportages inzien op week-, maand- of jaarbasis.
  • Binnen de vier artikelgroepen kan in verschillende frequenties en op verschillend detailniveau gerapporteerd worden.
  • Iedere dealer die meewerkt krijgt elke maand per e-mail een gratis rapportage over zijn verkoopontwikkelingen in vergelijking met de rest van de markt.
  • DST is gratis voor dealers: leveranciers investeren in de kosten voor het platform en de marktrapportages.

Gegarandeerde privacy:

• De dealer blijft altijd anoniem.
  • De omzetinformatie is gebaseerd op de verkoopadviesprijs.
  • Er is geen inzicht de dealermarge.
  • De verkoopinformatie is niet te herleiden tot een individuele consument.
  • Alleen afgesproken informatie wordt uitgewisseld.
  • Het systeem is goed beveiligd.

Hoe meer dealers meedoen, hoe beter de marktinformatie zal zijn. DST gaat actief werven onder dealers om toestemming te geven om verkoopinformatie uit te wisselen. Daarbij is ook de inzet van leveranciers heel welkom. We vragen leveranciers om hun eigen dealers te motiveren om mee te doen. Daarvoor hebben we een communicatie-kitt ontwikkeld met een wervende brief, brochure en video die leveranciers voor hun eigen communicatie met dealers kunnen gebruiken.
DST kan ook presentaties geven tijdens dealerdagen.

Vragen? Neem dan contact op met:
RAI Vereniging/Eric-Jan van der Berg
e.vd.berg@raivereniging.nl

Vul onderstaand formulier in om het informatiepakket aan te vragen:

Aanvraag module marktinformatie