Nico Timmerman, werkgroep DST: “Niet meedoen is geen optie.”

De werkgroep DST beoordeelt continu hoe de DST standaard in de praktijk uitpakt en stuurt deze, waar nodig, bij. Voorzitter Nico Timmerman werkte als datamanager bij Biretco (tegenwoordig bij Dynamo Retail Group), waar hij als sinds 2004 bezig was met het optimaliseren van artikeldata. Inmiddels durft hij gerust te stellen dat de DST standaard onmisbaar is geworden. Sinds steeds meer producenten en leveranciers zich conformeren aan de nieuwe standaard, is zijn werk een stuk efficiënter en overzichtelijker geworden.

Gemak
Timmerman: “DST is de standaard voor de toekomst in de rijwielbranche en gaat een spilfunctie vervullen in alle vormen van datacommunicatie. Onder aanvoering van de grootste partijen in de branche is de DST-standaard ontwikkeld, waardoor er direct een breed draagvlak ontstond. Vroeg of laat zullen andere (kleinere) leveranciers, die nu soms nog een afwachtende houding aannemen, zich ook wel realiseren dat niet meedoen geen optie is. Ook bij ondernemers bespeuren wij steeds vaker dat zij het gemak van digitaal aangeleverde artikelgegevens weten te waarderen.”

Enorm veel handwerk
Voorheen leverden leveranciers artikelbestanden per ftp-server. “Op zich werkt deze methode prima”, aldus Timmerman, “maar bestanden zijn vaak niet compleet en uniformiteit is al helemaal ver te zoeken. Dat levert aan de retailzijde enorm veel handwerk op, voordat de data bruikbaar is voor de POS-software. Gezien de enorme hoeveelheid werk is het verrijken van artikeldata door retailorganisaties of winkeliers geen haalbare kaart meer.”

Sleutelrol
De leverancier is de aangewezen partij om hierin te voorzien. “Dit zal wellicht een stukje extra werk met zich meebrengen, maar ook de leverancier/producent heeft baat bij een goede artikeldatabase. Er draaien steeds meer logistieke processen, denk aan orders, schappenplannen, webshops etc, op deze basis. Ook verkoopanalyses worden steeds meer gebaseerd op de door winkels aangeleverde verkoopdata. Hiermee wordt vervolgens de productieketen aangestuurd en geoptimaliseerd. De hele keten profiteert op die manier van gestandaardiseerde digitale artikeldata. DST speelt daarbij een sleutelrol.”