Trek Benelux ziet DST als handig hulpmiddel voor beter data

Kenmerkend voor Trek is het innovatieve vermogen. Het hele seizoen zijn er introducties van nieuwe modellen, zoals onlangs nog de nieuwe MTB met bredere band. Een professioneel wielerteam, met collega’s Bauke Mollema en Fabian Cancellara als boegbeelden, wordt ook ingezet om nieuwe fietsen en accessoires te testen.

Dealers van Trek, in Nederland zijn er 280, worden nauwkeurig geselecteerd, onder meer op kwaliteit en service. Vanuit Trek kunnen ze rekenen op goede ondersteuning. Petra de Fluiter, general manager Trek, spreekt dan ook van een partnerschap. “Wij geven niet alleen trainingen, maar helpen dealers met hun bedrijfsvoering. Wij hebben eigen benchmarkcijfers. Samen kijken we naar zaken als marges, kostenstructuur en voorraad. Daar komt een actielijst uit waar een ondernemer mee aan de slag kan. Marktveranderingen leiden er toe dat de marges dunner worden. Dan moet je gaan samenwerken.”

De Fluiter signaleert een grote splitsing in de markt. “Je hebt de pure players die alleen via internet verkopen. Daar leveren we niet aan; we geloven er niet in. Wij geloven in de fysieke winkel met een omnichannel strategie. De fiets is een product dat mensen willen voelen en testen. Er zijn zoveel mogelijkheden en modellen, daar wil men informatie over. Dan is advies van een perfect geschoolde detaillist essentieel.”

Bij een bedrijf dat innovatief is hoort een hoge graad van automatisering. “Dat is belangrijk voor de hele branche. Hoe efficiënter hoe beter. Het zorgt voor betere inzichten in voorraden en een betere cashflow. Zo kunnen er kosten worden bespaard. Veel dealers hebben standaard teveel voorraad, maar ze moeten voorraden hebben als het nodig is, dus aan het begin van het seizoen. Met deze visie snijden we onszelf op korte termijn misschien in de vingers, maar op de lange termijn is het voor de hele branche beter.”

De Fluiter: “Wij willen het leven van een ondernemer makkelijker maken. DST is daarbij een handig hulpmiddel. DST is de standaard voor hoe je over artikelen communiceert. Het is eenduidig, helder, actueel. Het scheelt heel veel tijd. We hopen dat DST ook voor België een belangrijke rol gaat spelen. We zijn tenslotte Trek Benelux”.