CycleSoftware: het complete onlinesysteem voor de fietswinkel

9 december 2020 Uit Door Redactie DST

De beste oplossingen ontstaan niet zelden uit noodzaak. Zo bedachten Giel Wijgergangs en Jebbe Sluiter 15 jaar geleden een even slim als eenvoudig te gebruiken automatiseringsprogramma voor de rijwielbranche: CycleSoftware. Het systeem is werkt als een website en biedt retailers 24/7 overzicht over elk onderdeel van hun bedrijfsvoering. Van registreren van verkopen tot importeren van pakbonnen en plannen van reparaties. DST levert daarbij de gestandaardiseerde artikeldata.

“Het scheelt natuurlijk enorm als je zelf in een fietswinkel hebt gewerkt en regelmatig op een fiets zit”, zegt Jebbe Sluiter. “Dan weet je precies wat er speelt aan leverancierskant, maar ook wat de klant wil.” CycleSoftware maakt gebruik van DST, omdat optimale uniformiteit in artikelinformatie juist in de rijwielbranche bijdraagt aan snelheid in service en klanttevredenheid.

Wat is CycleSoftware precies?

“Een automatiseringsmodel waarmee retailers altijd en overal in één oogopslag hun voorraden overzien, ook wanneer er sprake is van meerdere filialen. Bijkomend voordeel is dat je niet alle voorraad in de winkel hoeft te zetten, je kunt presentatieruimte dus beter benutten. Het systeem is branchespecifiek en ontwikkeld met oog op de vele reparaties die worden uitgevoerd. Nergens is diversiteit in artikelen die geleverd worden door verschillende leveranciers zo groot als in de tweewielerbranche. Waar in andere branches voornamelijk merkgebonden wordt gewerkt, is dat hier niet aan de orde. Algemene automatiseringssystemen haken precies op dit onderdeel af. In dat gat zijn wij met CycleSoftware gedoken.”

Hoe werkt het?

“De retailer neemt een jaarabonnement op de software en betaalt een vast bedrag per maand. Een pakket wordt ingericht en geïnstalleerd. Het systeem is volledig geïntegreerd binnen de branche. Dat betekent dat aanbod en voorraad van steeds meer leveranciers in zicht is – en direct besteld kan worden. Je kunt dus vanuit je eigen systeem je bestellingen doen.”

En wat biedt het systeem online?

“Je kunt er een webshop aan koppelen, zodat jouw klant direct zicht heeft op de collecties die je biedt. Sinds enige tijd werken we ook samen met partners als ANWB en KiesKeurig. Die samenwerking is vooral gericht op de groeiende populariteit voor e-bikes. Zo kan de consument bijvoorbeeld met de e-bike-vergelijker van ANWB uitvinden welke fiets bij hem of haar past. De koppeling met ons systeem biedt dan meteen zicht op de winkels in de regio die de ideale fiets hebben staan voor een proefritje. De groeiende belangstelling voor deze vergelijkingssites levert, ook dankzij die genoemde koppeling, extra bezoek op in winkels. Bovendien, dat mag je niet onderschatten, wordt teleurstelling bij potentiële kopers voorkomen. Wie na een online-zoektocht eindelijk de ideale e-bike gevonden denkt te hebben, wil je geen nee verkopen, toch?”

Jullie maken gebruik van DST in het systeem. Waarom?

“Door de artikeldata van DST te gebruiken, bereik je veel sneller een match tussen de klantgedachte en de werkelijke voorraad die je hebt. Alles komt bij elkaar. Neem opnieuw de keuze voor een e-bike. Dankzij de uniforme artikeldata van DST kun je exact filteren op merk, maat, kleur, aantal versnellingen en bijvoorbeeld de zwaarte van de motor. Dat laatste wordt mogelijk wanneer alle leveranciers van de fietsen de artikeldata netjes en compleet vullen. Helaas is dat nu nog niet het geval. Standaardisering van artikelinformatie voorkomt ruis op de lijn. Dat is voor de klant én de retailer prettig.”

Wat betekent DST voor jullie leasefietsen?

“Sinds 1 januari 2020 zijn de belastingregels voor zakelijke fietsen veranderd. Dankzij de bijtellingsregeling is het voor werknemers aantrekkelijker geworden om een leasefiets aan te schaffen. We zagen meteen dat grote leasemaatschappijen in het gat sprongen, maar ook de merken als Gazelle en Batavus met eigen leaseconstructies kwamen. En zelfs traditionele partijen die auto’s leasen begonnen fietsen aan te bieden. Wij vinden dat vooral de rijwielbranche aan zet is, die moet hiervan profiteren! We willen dat zoveel mogelijk dealers overleven, dus hebben we zelf een leaseconstructie gemaakt. Daarmee kunnen onze klanten ongeacht de merken die ze verkopen hun klanten bedienen. Het leasesysteem waarbij ook DST wordt gebruikt, is volledig geïntegreerd binnen het CycleSoftware systeem.”

Zie je het voordeel van aanlevering via DST?

“Jazeker. In dat kader zou ik graag zien dat nog meer grote merken hun data aan DST leveren. De fietsenbranche is volop in beweging, maar nog altijd is niet het volledige aanbod inzichtelijk. Da’s een gemiste kans, naar mijn idee.”

Kijk hier voor meer informatie over CycleSoftware