DST-bestuurder Martijn van Egmond: “Ik denk digitaal.”

13 mei 2020 Uit Door Redactie DST

Door de door het coronavirus ontstane situatie maakt de online mogelijkheden van DST relevanter dan ooit. Martijn van Egmond is bestuurslid van DST. Sinds eind 2017 werkt hij als head off e-commerce bij Accell. Al bijna 20 jaar houdt hij zich bezig met online. “Ik denk digitaal”, zoals hij zelf zegt. We spreken hem over de ontwikkeling van DST.

De coronacrisis heeft impact op elk denkbare sector. Wat zie je nu in de tweewielerbranche gebeuren?
“In Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn de winkels in ieder geval nog open, in tegenstelling tot onze buurlanden België en Duitsland. De verkoop loopt hier nog door. Juist door het coronavirus is er heel veel positieve publiciteit over fietsen. Ga maar na, alles is gesloten, je kunt nergens heen en sportscholen zijn dicht. Door te fietsen kun je nog een beetje ontspannen, een frisse neus halen en aan je fysiek werken. Accell genereert nog steeds verkoop. De vraag is nu vooral hoe je ervoor zorgt dat klanten een fiets kunnen kopen. Je ziet nu een sterke online oriëntatie. Als je met DST werkt, beschik je automatisch over een online database met veel productspecificaties artikelen, dan helpt dat bij het oriëntatie- en keuzeproces.”

Hoe belangrijk is DST voor de online markt?
“DST is een uniek platform. Het is opgezet als feed voor kassasystemen van fysieke winkels, maar het groeit inmiddels uit tot de ultieme basis van omni traiding. Niet alleen voor retailers met een fysieke winkel, maar ook voor online spelers en platforms, denk bijvoorbeeld aan online speler met veel traffic zoals Kieskeurig, die kan ook gebruik maken van de data van DST.”

Wat is ervoor nodig om ook de onlinemarkt optimaal van data te voorzien?
“DST is al goed ingericht voor de kassapakketten, en inmiddels zijn er dan 500 webshops gekoppeld, maar om hetzelfde productaanbod ook online te kunnen tonen, zijn meer correct gevulde artikelvelden nodig. We kunnen de verkoop stimuleren door bijvoorbeeld te zorgen voor goede omschrijvingen en betere kwaliteit foto’s. Nu zijn bepaalde velden niet verplicht voor leveranciers om in te vullen, terwijl die informatie juist wel interessant kan zijn voor de onlinemarkt. DST is nu bezig uit te zoeken om welke velden het gaat, want als dit goed is ingericht, dan is DST de ideale manier om ook online productinformatie uit te wisselen en bij te dragen aan een positief verkoopproces. Zo kan DST hét centrale platform worden voor uitwisseling van artikeldata en hoeven partijen die meer data nodig hebben zich niet alsnog rechtstreeks tot leveranciers te wenden. DST wordt zo een nog krachtiger gesprekspartner.”

Is de sector ook al klaar voor die stap?
“Alle partijen moeten innoveren; de retailers, platform DST zelf, maar òòk de leveranciers. Regelmatig wordt data nog aangeleverd via Excel-bestanden. Ontsluiten van data is ook ingewikkeld. Je moet de juiste resources hebben, de techniek en de mankracht. Een gedegen data driven aanpak om producten aan te leveren, vergt een flinke investering, maar die haal je er ook weer uit. Nieuwe, online leveranciers hebben hun automatisering over het algemeen vaak goed voor elkaar, maar ook ‘de grote jongens’ moeten dit goed op de rit hebben. Misschien moet DST wel hulp gaan bieden aan leveranciers die hierbij advies nodig hebben.”

Hoe zie jij de toekomst van DST?
“DST geeft nu hoge kwaliteit data gratis weg. Ik denk dat DST misschien op termijn een basispakket aan data zou kunnen leveren die toereikend is voor de kassasystemen en online partijen. Als er dan nog behoefte is aan aanvullende data, dan is dat op aanvraag. Als een online speler deze extra data wil, dan is dat tegen een commerciële afspraak. Er moet dan wel overeenstemming zijn over die uniforme dataset. Maar, DST is een politieke organisatie waarin de belangen van retailers, leveranciers en retailorganisaties bij elkaar komen, en die komen niet altijd overeen. Dat maakt dat ontwikkelingen langzaam gaan. Als we over de verschillen heen kunnen stappen, dan kan DST beter inspelen op de ontwikkelingen om ons heen. En dat is nu hard nodig.”