DST geeft het Duitse Hartje een digitale voorsprong

13 maart 2020 Uit Door Redactie DST

Hartje is een van origine Duitse groothandel die zich bezighoudt met de verkoop van fietsen, onderdelen en accessoires voor fiets, motor, scooter en auto. Door DST is het aanleveren van data aan detaillisten nu heel simpel, vertelt Ron Yanse, verkoopleider voor de Benelux.

Hartje is een grote speler, actief in verschillende Europese landen, zoals Duitsland, Oostenrijk en Denemarken. Ron Yanse is verkoopleider voor de Benelux: “In de Benelux ligt de focus op de fietsmarkt. We hebben er veel klanten en kennen die markt goed. In Nederland lopen we qua automatisering voor op de Duitsland en België. Daarom heeft Hartje zich aangesloten bij DST. Door DST kunnen we ervoor zorgen dat retailers en kassaleveranciers makkelijker over onze data kunnen beschikken.”

Yanse sorteert vast voor op de internationale mogelijkheden van DST. “Als DST zich uitbreidt naar Duitsland, dan zijn wij daar waarschijnlijk een van de eerste die via DST een koppeling van de data hebben. Voor de toekomst is dat heel belangrijk. In Duitsland is Hartje nu bezig met het uitrollen van het online platform Mein Fahrradhaendler (Mijn Fietshandelaar, red.). Hiermee willen we het fietsondernemers makkelijker maken om online zichtbaar te zijn. Het volledige assortiment van Hartje – de eigen merken fietsen en eigen merk onderdelen- kan de consument hier bekijken. Het feit dat we met DST kunnen werken maakt dat erg makkelijk.”

Automatisering

Over de voordelen van DST zegt Yanse: “Het levert veel minder werk op, want je hoeft als leverancier maar één keer, op één plek, je data te verstrekken. Je hoeft nu niet langer data aan te leveren bij alle verschillende kassaleveranciers, die elk weer een eigen systeem hebben. Door DST is aanleveren heel simpel.”

Automatisering wordt in de tweewielerbranche steeds belangrijker, vooral ook omdat de consument volledig digitaal is ingesteld, constateert Yanse. “Die past in de winkel spullen en kijkt meteen op z’n smartphone of ze het op internet goedkoper kunnen vinden. We werken bij Hartje nu keihard aan onze automatisering. Voor een groot bedrijf als Hartje vergt dat meer tijd. Kleinere merken zijn vaak flexibeler, die kunnen sneller veranderen en zich aanpassen aan de veranderende markt.”

Sterke tweewielerbranche

Voor de hele sector zou het goed zijn als meer leveranciers zich aansluiten bij DST, vind Yanse. “Deelnemen aan DST is wat mij betreft een slimme keuze; het is zowel goed voor je bedrijf, als voor de hele de branche. Je moet als leverancier niet alleen naar je eigen belang kijken, maar naar het grote geheel. Hoe meer merken hun data leveren via DST hoe beter de consument bediend kan worden. Uiteindelijk profiteert iedereen op die manier van een sterke tweewielerbranche.”

Hoewel de online verkoop in de tweewielerbranche toeneemt, gaat Yanse er vanuit de fietsspeciaalzaak niet zal verdwijnen. “De fietsbranche moet doen wat zij nu ook al doet, namelijk goede service bieden aan de consument”, aldus Yanse. “De dealer moet wel actief blijven en kijken naar andere manieren om de klant aan te trekken. Voor heel veel consumenten zijn goede service en persoonlijk contact heel belangrijk; zij willen nog altijd graag dat iemand meekijkt, advies geeft en een fiets instelt. 95% van de fietsen van Hartje worden verkocht via de dealer, waar de klant gewoon een proefrit kan maken, dat is wat klanten nog altijd willen.

Je ziet dan ook de beweging dat de pure online players nu ook fysieke winkels openen. Als je als dealer moeite doet voor je klanten, dan weten ze je te vinden. Klanten zijn niet heel erg veranderd, ze zijn gedigitaliseerd, daar moet je als dealer je voordeel mee doen. DST maakt dat een stuk makkelijker.”

www.hartje.de/nl