Lennard Vis: “Samenwerking is de crux”

6 juli 2022 Uit Door Redactie DST

Hoe belangrijk samenwerking in de tweewielerbranche is hoeft niemand Lennard Vis, marketingmanager van Shimano Benelux en bestuurder van stichting DST, uit te leggen. Hij zag de markt met eigen ogen veranderen de afgelopen tien jaar. “Klanten (eindgebruikers) zijn beter dan ooit geïnformeerd en hun honger naar nóg meer kennis over complete fietsen maar ook specifieke onderdelen als bijvoorbeeld de rem, motor of banden is groot”, zegt hij.

Tegelijk ziet hij dat retailers minstens zo eager zijn. Zij willen steeds sneller hun weg kunnen vinden in het enorme aanbod van onderdelen afkomstig van meerdere leveranciers. Dan is het vooral handig dat al die informatie toegankelijk, up-to-date en uniform in een systeem samenkomt, zoals bij platform DST. “Om de klant optimaal te bedienen vergroot je met uniforme en complete productregistratie snelle vindbaarheid. Op die manier kunnen retailers ervoor zorgen dat ze hun klant meteen van goed advies voorzien én de juiste spullen verkopen.”

De slapende reus werd wakker

“Het delen van data en informatie heeft een vlucht genomen”, zegt Vis. Het DST-platform was volgens hem in de beginjaren misschien een soort slapende reus, eentje waarvan retailers en leveranciers zich soms zelfs afvroegen: what’s in it for me? Maar inmiddels weten de meesten beter. Met zoveel producten, artikelnummers, barcodes en omschrijvingen, een continue stroom aan nieuwe artikelen en tegelijk alle veranderingen in het retaillandschap is het belang van een toegankelijk en gedeeld datasysteem alleen maar groter geworden.”

Optimaal delen van informatie valt of staat bij samenwerking. “Samenwerking is de crux”, vindt Lennard Vis. “Als elke leverancier en aanbieder productregistratie op zijn eigen manier oppakt leidt dat niet alleen tot meer werk maar ook tot meer werk op méér plekken. Bovendien wordt het voor de klant bijna onmogelijk om informatie op te halen. Productgegevens op zoveel plekken op zoveel manieren vastgelegd… hoe verwerk je dat?”

Veranderend retaillandschap

DST bewijst volgens Vis voor steeds meer partijen een belangrijke functie te hebben. “Ook voor nieuwkomers binnen de branche. Het retaillandschap verandert razendsnel. Waar deze markt voorheen vooral door fietsenwinkels werd bepaald, zie je nu ook verkoop via partijen zoals de autobranche. Tegelijk stijgt verkoop online, digitaal groeit enorm. Deze partijen, niet opgegroeid in de tweewielerbranche, worden steeds interessanter voor leveranciers. Daarmee wordt ook voor nieuwkomers een systeem waarin alle productinformatie toegankelijk is van grote waarde. Om een dergelijk systeem optimaal te benutten moet aan de voorkant goed samengewerkt worden. Natuurlijk levert het soms tegenstrijdige gevoelens op: samenwerken met de concurrent binnen dezelfde branche? Dat toch liever niet! Binnen ons platform ervaren de partners inmiddels vooral dat ze samen beter presteren. Uiteindelijk draait het er om de klant – de retailer – optimaal te voorzien van productinformatie waardoor verkoop stijgt.”

Over Lennard Vis

Lennard Vis is marketingmanager Benelux van Shimano. Hij heeft een bestuursfunctie binnen DST, sinds zijn aantreden vorig jaar is hij verantwoordelijk voor communicatie. Zijn ambitie? Meer bekendheid geven aan het platform binnen de tweewielerbranche, zowel nationaal als internationaal. “Ik hoop dat een groeiend aantal leveranciers, afnemers en retailers DST zullen ontdekken én gebruiken. Binnen DST komt alle data en informatie samen, op zo’n manier dat gebruikers compatible worden en steeds meer gaan profiteren van elkaar.”