Platform DST maakt het makkelijk om online te gaan

Platform DST maakt het makkelijk om online te gaan

11 mei 2020 Uit Door Redactie DST

Belangstelling webwinkels piekt, ook voor fietswinkels 

Het vroege voorjaar, het moment suprême voor de tweewielerbranche, verloopt dit jaar vanwege COVID-19 grillig. Minder bezoek aan fysieke fietswinkels – Nederland telt er ruim 3.000 – is evident. Online neemt bezoek juist toe, daar wordt nu volop door consumenten georiënteerd. Ondernemers die nog geen webwinkel hebben willen er daarom nu snel een, winkeliers die al wel online aanbieden zoeken nog meer gebruiksgemak, waarbij uniforme productgegevens van het totale aanbod direct gekoppeld wordt aan hun kassasysteem. 

Platform DST, een initiatief zonder winstoogmerk van RAI Vereniging, BOVAG en een aantal grote leveranciers binnen de branche, ziet de belangstelling voor online sterk groeien. DST biedt een centraal platform waarop gestandaardiseerde productspecificaties staan van vele fietsmerken en van fietsonderdelen leveranciers (inmiddels meer dan 1.000.000). Steeds meer leveranciers, groothandels en merken plaatsen hun artikelinformatie op het platform, dealers kunnen deze productinformatie eenvoudig en gratis via hun eigen kassasysteem gebruiken of de artikelinformatie aan hun webshop koppelen via de DST API. Het scheelt tijd en geld en maakt de inkoop- en verkoop (offline én online) een stuk makkelijker.

Onlinepresentatie

Gijs Hoff, platformmanager van DST, ziet het aantal aanvragen voor koppelingen in deze periode ineens omhoogschieten, “We merken dat minder klanten in de winkel detaillisten stimuleert om de vrijgekomen tijd te besteden aan onlinepresentatie. Van rust is, nu activiteiten in de fysieke winkel zo laag liggen, dus geen sprake. Eerder omgekeerd: retailers zijn actiever dan ooit om hun zaak online goed neer te zetten. Dat doen ze met het oog op directe verkoop, maar ook vanwege toenemende belangstelling voor private shopping en online oriëntatie. Het is het enige houvast voor retailers op dit moment.”

Vooral aanvragen voor de API-koppeling worden nu veelvuldig gedaan. “Die koppeling bestaat al, DST kan deze meteen naar webbouwers doorzetten. Of het nu verbetering van de bestaande webshop betreft of het creëren van een nieuwe onlinepresentatie is, voor de fietsbranche doet zich de unieke situatie voor dat alle productcontent op één plek op te halen is en gestructureerd wordt aangeboden.” Het platform voorziet in actuele en gestandaardiseerde productinformatie van leveranciers. Fietsondernemers kunnen deze informatie gratis in hun eigen kassasysteem en/of e-commerce systeem gebruiken, de data worden automatisch geüpdatet. “Alle fietsenwinkels in Nederland zijn inmiddels aangesloten op het systeem. Nog niet allemaal hebben een webshop, het percentage dat online actief is groeit snel op dit moment. Dat merken ook bekende webbouwers binnen dit specifieke segment, zoals I-Aspect en NC Websites.”

Snel leveren

Het aantal leveranciers dat binnen het systeem actief is groeit, van de grote merken is inmiddels zo’n 80% aangesloten. Daarbij gaat het zowel om puur Nederlandse merken als buitenlandse. “Hoewel dit een Nederlands initiatief is om totale fietsbranche naar een hoger plan te tillen, wil DST zeker niet om grote spelers uit het buitenland heen. Zo zijn onlangs nog alle fietsmerken van het Duitse Herman Hartje AG aangesloten op het platform. In Nederland zien we vanuit de kleinere merken groeiende belangstelling, ook zij willen zich graag aansluiten. Het karakter van aanbieders varieert: van bijzondere stadsfietsen tot bedenkers en makers van telefoonhoudertjes voor op de fiets. Maar ook een reviewsite als Kieskeurig heeft interesse.”

Gijs Hoff bestempelt de huidige tijd als bizar, maar ziet tegelijk ook kansen. “Dit is misschien wel hét moment voor retailers om een actieve webshop te ontwikkelen. Het oriëntatie- en koopgedrag van consumenten was voor de crisis al sterk veranderd, de beperkte mogelijkheden om nu fysieke winkels te bezoeken versterkt dit alleen maar. Net zoals de extra tijd die mensen nu hebben om zich uitgebreid online te oriënteren. DST is een belangrijke partner voor fietsretailers, omdat het systeem waarin alle producten die de branche nodig heeft al klaarstaat en doorlopend geactualiseerd wordt. Webbouwers kunnen daardoor snel leveren. Binnen een maand na de opdracht kan de fietsondernemers zijn website online zetten.”