Randomize API maakt onbruikbare artikelen  ‘onzichtbaar’

Randomize API maakt onbruikbare artikelen ‘onzichtbaar’

17 december 2019 Uit Door Platform manager

DST krijgt van leveranciers regelmatig het verzoek om artikelen te verwijderen van het platform. Dit kunnen bijvoorbeeld artikelen zijn die te vroeg zijn aangeleverd, zoals bij prototypes, of artikelen die niet bedoeld zijn voor consumentenverkoop. DST heeft daar een praktische oplossing voor die ‘randomize’ heet.

De vraag om een artikel te verwijderen, lijkt een ogenschijnlijk eenvoudige vraag maar is complexer dan vaak wordt gedacht. Meer dan 3000 winkels (en webshops) zijn gekoppeld zijn aan platform DST. Gekoppelde winkels halen dagelijks data op bij het platform en hebben daarmee (mits ze toegang hebben tot dit specifieke artikel) ook het te verwijderen artikel in hun eigen systeem staan. Het verwijderen van het artikel op het platform zorgt er echter niet voor dat het artikel ook verdwijnt uit het systeem van de winkelier. Het systeem komt voortaan alleen niet meer voor in de updates. Een artikel verwijderen uit DST is dan ook onwenselijk.

Onbruikbare artikelen

Om te zorgen dat het ongewenste artikel ook in de systemen van de winkels wordt ‘verwijderd’, hebben we ervoor gekozen om het artikel niet te verwijderen, maar ‘onbruikbaar’ te maken. Dit proces heet ‘randomizen’ De artikelgegevens, op het artikelnummer en de EAN na, worden omgezet naar willekeurige tekens. De winkelier ziet in zijn systeem nog wel het artikelnummer en het EAN nummer, maar de gegevens van het artikel zijn fictief. Het artikel wordt tevens op ‘vervallen’ gezet waarmee het niet meer te bestellen is.
Mocht het artikel in de toekomst wel weer geschikt zijn voor verkoop dan kan de leverancier het artikel simpelweg updaten met de juiste informatie.

DST_API_Randomize

Voorbeeld van ‘onbruikbaar’ gemaakt artikel

Wilt u gebruik maken van deze nieuwe API, neem dan contact op met de helpdesk: support@stichtingdst.nl