“Van rompslomp kan ik niet bestaan.”

24 januari 2020 Uit Door Redactie DST

Fietsondernemer Eugen Uppelschoten is een van de eerste pioniers van DST. Tien jaar terug begon hij met een pleidooi voor uniforme artikeldata. Toen waren leveranciers terughoudend, die weerstand is inmiddels verdwenen en wordt DST breed gedragen. Nu is het volgens Uppelschoten tijd om gas te geven.

Vanaf het begin van DST, zo’n 10 jaar terug, is Eugen Uppelschoten, eigenaar van Bikeshop Amersfoort, bij het platform betrokken. “Samen met Wim van Vliet, destijds voorzitter van BOVAG fiets, hebben we gepionierd om bij leveranciers duidelijk te maken dat DST niet de zoveelste software-oplossing was, maar een standaard om data op een beetje ordelijke manier aan te leveren. De toeleveranciers snapten wel het belang van uniforme data, maar waren heel beschermend; iedereen had al een eigen manier van werken. Inmiddels is de tijdgeest anders, toen was er veel meer protectionisme, nu is er meer transparantie.”

Nooit meer nee verkopen

Uppelschoten heeft vaak moeten uitleggen wat DST is. “DST is aan de ene kant een standaard, een afspraak hoe je artikelen noemt; zwart is zwart en een binnenband is een binnenband. En aan de andere kant is DST een digitaal ‘doorgeefluik’ waarbij leveranciers hun data via een centraal punt distribueren naar de kassaleveranciers, en zo naar de eindgebruiker. DST is dus een afspraak hoe dit gaat en met welke techniek.”
Door DST beschikt de dealer over goede data. “Dat levert twee voordelen op”, aldus Uppelschoten. “Hij kan daardoor de voorraad heel goed beheren en daarnaast heel gemakkelijk besteladviezen doen. Dus nooit meer nee verkopen. Dat is vanaf het begin het motto en de missie van DST geweest. 98% van alle transacties in de tweewielerbranche lopen via DST, maar de meeste fietswinkelmensen hebben daar geen idee van. Het zou goed zijn als ze beseffen dat de sector dit voor elkaar heeft gekregen. Want het is behoorlijk uniek. BOVAG en RAI hebben daar een grote rol in gespeeld. DST is belangrijk voor de hele keten.”

Volgende stap

Wat Uppelschoten betreft is het nu de hoogste tijd voor een volgende stap. “Het allerbelangrijkst is dat de kwaliteit van de data wordt verbeterd. Dat wil zeggen, meer velden die op een betere manier worden ingevuld. Zo krijgt je automatisch ook betere omschrijvingen voor bijvoorbeeld de factuur, je winkelpresentatie en je website. Die verbetering zou in principe niet moeilijk moeten zijn, want leveranciers hebben die data al, het moet alleen nog aan DST worden toegevoegd.”

Extra jeu

Als tweede stap noemt Uppelschoten dat DST makkelijker toegankelijk moet zijn voor de kleinere leveranciers. De prijs is voor hen een obstakel. “De grote partijen zitten in het bestuur van DST, zij draaien aan de knoppen. Voor hen is het tarief geen probleem, maar voor kleinere merken is dit vaak een te grote investering. Ik hoop dat de grote partijen gaan inzien dat juist de kleine leveranciers voor de extra jeu zorgen die de branche interessant maakt voor de klant. De kleintjes moeten ook voet aan de grond krijgen, dat is goed voor de hele sector.”

Verkoopinformatie

Dan is er nog wat Uppelschoten het lonkend perspectief noemt: de uitwisseling van data. “Niet alleen data in DST stoppen zoals nu gebeurt, maar er ook uithalen”, legt Uppelschoten uit. “Onze branche kent een enorm log en ouderwets productiekanaal, terwijl alles nu draait om snelheid. Als je zicht hebt op de doorverkoop van producten, dan kunnen fabrikanten en leveranciers veel sneller inspelen op trends en ontwikkelingen. Ondernemers hebben die doorverkoopinformatie, maar leveranciers niet. Dealers willen die data liever niet delen, die is ook protectionistisch. Net als leveranciers moeten ook zij meer aan het grote belang denken. We moeten het feestje met z’n allen bouwen. Dat is het lonkend perspectief: laten zien wat het uitwisselen van data voor iedereen gaat opleveren.”

Rompslomp

Er zijn binnen DST als standaard nog wel een aantal uitdagen die het leven van de dealer makkelijker zouden kunnen maken, Uppelschoten noemt als voorbeeld een eigen garantiesysteem. ”Nu heeft elke leverancier een eigen garantiesysteem, waar je voor moet inloggen,” aldus Uppelschoten. “Dit zou ook via DST en de kassasysteem kunnen lopen, zodat alles op één plek staat. Dat geldt ook voor leasefietsen. Daar zou ook een standaard voor moeten komen. Dit gaat nu nog handmatig en dat kost allemaal tijd die niet aan de klant besteed kan worden. Van al die rompslomp kan ik niet bestaan. Dankzij DST kan ik aan het einde van de dag een bestelling doen die ik de volgende dag in huis heb. Een dergelijke efficiency slag zou ik ook op die fronten willen maken. Zo kan ik mijn klanten de service bieden die ze willen en me onderscheiden van online spelers. Het is nu voor DST hoog tijd om gas te geven. Binnen DST moeten dealers hun stem laten horen, maar ook kassaleveranciers moeten in een vroeg stadium bij de toekomstplannen van DST worden betrokken. Iedereen heeft er belang bij dat we als branche floreren. Als wij niet snel in beweging komen, dan komen er nieuwkomers die ons buiten spel zetten.”

Foto Eugen by Sakia.