Vanaf 1 juli 2023 levert DST alleen nog artikeldata via DST 3.0

Vanaf 1 juli 2023 levert DST alleen nog artikeldata via DST 3.0

12 juni 2023 Uit Door Redactie DST

DST is de database voor actuele én gestandaardiseerde artikelinformatie in de tweewielerbranche.
DST wordt door heel veel retailers gebruikers gebruikt voor hun kassasysteem en webshop. Deze standaard wordt vanaf 1 juli vernieuwd, en heet voortaan DST 3.0. Voor gebruikers is het belangrijk om voor 1 juli 2023 over te stappen, zodat alleen actuele data wordt getoond. We leggen graag hoe DST werkt en waarom overstappen voor 1 juli belangrijk is.

Zo werkt DST

Leveranciers, groothandels en merken plaatsen hun actuele artikelinformatie op het DST-platform, totaal meer dan 1 miljoen producten. Zij zorgen dat deze informatie altijd correct en actueel. Retailers kunnen deze productinformatie kosteloos gebruiken voor hun kassasysteem of webshop. Zo kunnen dealers optimaal ondernemen en klanten van de beste informatie voorzien.

DST gaat 1 juli 2023 volledig over op een nieuwe artikelstandaard: DST 3.0. Waarom is dat?

De tweewielerbranche is een innovatieve branche. Dat zie je aan de ontwikkelingen van nieuwe producten zoals elektrische fietsen, maar er is ook veel innovatie achter de schermen op technologisch gebied. Daarom was het voor DST tijd om een volgende stap te zetten. Er zijn nieuwe wensen op het gebied van artikeldata, daarnaast heeft DST ook steeds meer internationale gebruikers. Voor het optimaal uitwisselen van artikeldata is het belangrijk dat ook het platform DST blijft vernieuwen en ontwikkelen. Dit heeft geleid tot een nieuwe standaard 3.0.

Vanaf 1 juli wordt de huidige versie 2.1 niet langer ondersteund. Wat betekent dit voor de gebruikers?

Versie 3.0 is al enige tijd in gebruik, maar vanaf 1 juli 2023 werkt DST alleen nog met de nieuwe standaard. Dit betekent dat de oude versie 2.1 wordt ‘uitgezet’. Stap je voor 1 juli niet over naar versie 3.0 dan wordt er in de kassa of webshop nog wel artikeldata getoond, deze worden echter niet langer van updates voorzien. Je werkt dus met verouderde informatie. Wijzigingen door fabrikanten, zoals nieuwe of uitgefaseerde producten zijn niet meer up to date. Daarom roepen we gebruikers op om nu in actie te komen om over te stappen. Alleen dan is de informatie die gebruikt wordt actueel.

Wat houdt de nieuwe versie 3.0 in?

DST 3.0 is een nieuwer, sneller en veiliger platform. Deze 3.0 standaard biedt veranderingen op vier belangrijke punten:

  1. het nieuwe systeem heeft veel meer mogelijkheden voor het weergeven van gedetailleerde en gestandaardiseerde productinformatie, zoals diverse fietscomponenten en attributen van onderdelen en accessoires. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de geometrie van een fiets of de waterdichtheid van een fietstas, maar ook de beschikbaarheid van meer afbeeldingen voor gebruik in webshops. DST 3.0 biedt dus nog meer gebruiksgemak.
  2. DST 3.0 werkt met authenticatie, waardoor het veiliger is in het gebruik;
  3. de nieuwe versie is volledig Engelstalig, daardoor bedient DST gemakkelijker de internationale markt en wordt de reikwijdte voor de detailhandel groter;
  4. Het nieuwe DST 3.0 platform is ontwikkeld met de modernste technieken, zodat het up to date is voor de komende jaren en nieuwe services sneller kunnen worden toegevoegd

Gebruikers moeten voor 1 juli overstappen. Wat moeten gebruikers doen?

  1. Fabrikanten, leveranciers en groothandels.
    Versie 3.0 is al een tijd in gebruik. De meeste fabrikanten en systeemleveranciers zijn al overgestapt. Voor fabrikanten die nog moeten overstappen, staat de informatie hier.
  2. Systeemleveranciers (ook wel software leveranciers of POS leveranciers).
    De meeste systeemleveranciers zijn al overgestapt. Voor systeemleveranciers die nog moeten overstappen, staat de informatie hier.
  3. Retailers (ofwel fietsondernemers, detaillisten)

    a) Maak je als ondernemer gebruik van een van de bekende softwareleveranciers, bijvoorbeeld voor je kassasysteem of webshop, dan hoef je NIETS te doen. Deze systeemleveranciers werken al met de nieuwe standaard en zorgen voor de nieuwe koppeling.

    b) Retailers die met de DST- database werken zonder tussenkomst van een kassasysteem zullen wel zelf actie moeten ondernemen. Heeft je webshop bijvoorbeeld via een API een directe koppeling met DST? Dan zal je zelf moeten zorgen dat je vanaf 1 juli een nieuwe koppeling hebt met het DST 3.0 platform. We raden je aan hiervoor contact op te nemen je webshopbeheerder of technische partij die dit kan installeren.

    Informatie over de nieuwe API vind je hier.

Meer informatie

Neem voor vragen contact op met support@stichtingdst.nl of bel +31853034820
Alle informatie over het overstappen op DST 3.0 vind je hier:
Fabrikanten
Systeemleveranciers
Retailers