Vanaf 1 oktober uitsluitend nog artikeldata via DST 3.0, oude versie uit de lucht

26 september 2023 Uit Door Redactie DST

Op 1 juli introduceerde Stichting DST de nieuwe standaard DST 3.0 het volledige nieuwe 3.0 platform. Dat houdt in dat ondernemers in de tweewielerbranche sneller, beter en veiliger kunnen beschikken over de artikeldata van ruim 60 leveranciers. Om deze overstap te ondersteunen was ook oudere versie DST 2.1 nog actief. Met ingang van 1 oktober gaat dit systeem definitief uit de lucht. Wat betekent dit voor leveranciers, detaillisten en POS- leveranciers?

Via platform DST wordt de gestandaardiseerde artikelinformatie van meer dan 1.000.000 producten van ruim 60 leveranciers, groothandels en merken uitgewisseld met kassasystemen en webshops van dealers in de tweewielerbranche.  De afgelopen 10 jaar heeft DST meer dan 5.000 gebruikers uit binnen- en buitenland ondersteund met het uitwisselen van data. Om optimaal in te kunnen spelen op de huidige marktontwikkelingen en technische innovaties heeft DST de nieuwe DST 3.0 standaard en het nieuwe platform geïntroduceerd, deze standaard is uitgebreider en het platform is sneller en veiliger.

De voordelen van versie 3.0

Het nieuwe platform biedt extra veel veiligheid door gebruik van authenticatie. In de nieuwe standaard zijn meer informatievelden om fietsen èn onderdelen nog beter te specificeren; van afbeeldingen tot geometrie, materialen en accu’s. Door de nieuwe geavanceerde techniek gaat het uitwisselen van data nu vele malen sneller. De nieuwe versie biedt leveranciers naast een gebruiksvriendelijke en moderne admin interface ook een dashboard met statistische inzichten over het delen van hun data.

Oude versie 2.1 per 1 oktober uit de lucht

Om de complexe transitie naar de nieuwe versie te vergemakkelijken, is de oude versie 2.1 na de ingebruikname van de DST 3.0 nog geruime tijd beschikbaar gebleven. Daar komt nu een eind aan; platform versie 2.1 gaat per 1 oktober 2023 uit de lucht.

Wat betekent het stoppen van 2.1 voor gebruikers?

DST heeft verschillende gebruikers:

• Retailers (ofwel fietsondernemers, detaillisten) die gebruik maken van een van de bekende softwareleveranciers, bijvoorbeeld voor je kassasysteem of webshop. Deze ondernemers hoeven NIETS te doen. Deze systeemleveranciers werken al met de nieuwe standaard en zorgen voor de nieuwe koppeling

Voor iedereen die nog een niet is ingericht op 3.0 wordt het hoog tijd om snel in actie te komen om alle gebruikers optimaal te laten profiteren van de 3.0-omgeving.

• Vrijwel alle leveranciers zijn al overgestapt. Voor leveranciers die dit nog moeten doen staat de informatie hier.
  • Alle systeemleveranciers zijn al overgestapt. Dealers die gebruik maken van een POS-leverancier hoeven niets te doen.
  • Retailers die via een API een directe koppeling met de DST- database, bijvoorbeeld voor hun webshop, raden we aan contact op te nemen met de helpdesk. Zij ontvangen dan een 3.0 account en een handleiding per mail.

Kwaliteit data

DST voorziet de branche in een geavanceerd systeem waarmee leveranciers veilig en efficiënt hun artikeldata kunnen delen met hun klanten. De tweewielerbranche loopt hiermee al jaren voorop ten opzichte van andere retail branches. Hoe beter leveranciers de kwaliteit van hun data bewaken, hoe groter het gebruiksgemak voor de klanten is.

Leveranciers en POS-leveranciers hebben een enorme inspanning geleverd om de complexe overstap naar 3.0 te maken, daar is DST ze zeer erkentelijk voor. Toch kan het zijn dat gebruikers hinder hebben ondervonden tijdens de overgangsfase, dat betreuren we uiteraard.  Er wordt met leveranciers hard gewerkt om iedereen de beste kwaliteit te kunnen leveren.

Binnenkort nog meer nieuwe functies
Later dit jaar volgt de introductie van een portaal voor detaillisten met de volgende mogelijkheden:

• bekijken van de toegewezen artikelen;
  • bekijken van de toegekende autorisaties
  • aanvragen van niet toegekende autorisaties
  • aanpassen van de bedrijfsgegevens

Neem voor vragen contact op met support@stichtingdst.nl of bel +31853034820