Hilversumse ondernemer schakelt sneller, dankzij platform DST

7 mei 2020 Uit Door Redactie DST

Antilope, fiets, fit & fashion is al generaties van vaste waarde in het winkelgebied van Hilversum. De tweewielerspeciaalzaak aan de rand van het stadscentrum is gericht op het hogere segment binnen de branche en bestaat al sinds 1938. De huidige eigenaar, Denny van der Linden, is de derde ondernemer in lijn binnen het familiebedrijf.

Met een aantal medewerkers -vier op doordeweekse dagen, zeven tot acht in het weekend- bedient hij de klant die de winkel bezoekt, online bestelt of voor reparatie en onderhoud komt. Op www.antilope.nl laat hij zien wat hij in huis heeft en via twee aparte webwinkels www.trekkar.nl (fietskarren, hondenkarren en bagagekarren) en www.hometrainer.nl wordt gerichte inspiratie geboden. De sites vormen voor klanten dé manier om zich te oriënteren op het aanbod van de fysieke winkel, waar de uiteindelijke verkoop meestal plaatsvindt. Online in combinatie met fysiek, het is een trend die steeds meer collega’s binnen de branche herkennen.

Up-to-date aanbod
Antilope is een winkel met bovenregionale aantrekkingskracht, weet de Hilversumse ondernemer. “Vooral met de fietskarren bereiken we klanten van ver buiten deze regio. En datzelfde geldt ook voor het grote aanbod dat we in hometrainers hebben.”
Denny van der Linden gebruikt DST om makkelijk en vooral snel zijn websites te vullen. Door up-to-date in aanbod en productinformatie te zijn, geeft hij zijn business een boost. “Als ik zelf alle informatie over de producten zou moeten opzoeken en handmatig invoeren, zou me dat per item toch minstens zo’n 45 á 60 minuten zoekwerk opleveren. Die tijd heb ik helemaal niet.” Praktisch en prettig noemt Van der Linden ook de standaardisering in productinformatie die door DST wordt gehanteerd. Daardoor wordt alle ruis over maatvoering, kwaliteit, prijs en toepasbaarheid tot een minimum gereduceerd.

Verbaasd is de Hilversumse ondernemer juist om die reden dat een enkele grote leveranciers zich nog niet hebben aangesloten bij het platform. Zelfs een grote partij als de Duitse ZEG, dat een groot aantal klanten binnen de Nederlandse branche heeft. “Hetzelfde geldt voor Riese & Müller, een leverancier die al jaren in de branche actief is en in Nederland vorig jaar een miljoenen omzet bereikte. Ik snap werkelijk niet waarom dit soort grote spelers zich hier niet aansluiten.”

Online etalage
Voor Denny van der Linden biedt DST snelheid, gemak en tegelijk de mogelijkheid om volledig te kunnen communiceren over aanbod. “Je kunt gebruikmaken van standaard omschrijvingen die integraal op je website zijn te gebruiken. Zoek je naar een uniekere tone-of-voice, dan moet je een extra slag maken, zodat jouw aanbod via de zoekmachines van Google sneller vindbaar is. Waar het mij vooral om gaat is dat ik makkelijker online een etalage voor mijn winkel kan creëren, eentje die volledig en ook snel te vullen is. Online is voor ons een onmisbare component, op onze website willen we precies de uitstraling die klanten in onze winkel aantreffen: overzichtelijk en aantrekkelijk. Met DST kunnen we regelmatig onze onlinepresentatie verversen, net zoals we dat met onze fysieke etalage doen.”

Uitstellen
Op dit moment is het stiller in de zaak. Toch zijn tijdelijke sluiting of zelfs aangepaste openingstijden niet aan de orde voor Antilope. “Werkzaamheden in de werkplaats gaan vooralsnog gewoon door, de verkoop is wel gedaald. Tot nu toe bleef de omzet redelijk op peil, maar dat komt vooral omdat fietsen die in januari en februari door klanten werden besteld nu afgeleverd worden. Op dit moment loopt het aantal orders terug, vooral voor E-Bikes. De klanten voor dit segment zijn, zonder al te veel te generaliseren, vaak iets ouder. Die groep is nu extra voorzichtig, dat begrijp ik heel goed. Dat zijn hun aankoop uitstellen, wachten op betere tijden, is logisch.”

“Wij blijven op niveau doorwerken, want bestellingen online lopen wel door. In de winkel en werkplaats zijn we extra voorzichtig, onderling en richting klanten. We houden we ons zoveel mogelijk aan de regels. Al is het soms lastig, wanneer je een klant uitleg moet geven over de knopjes van de display op zijn stuur. Dat is onmogelijk op anderhalve meter afstand. Het is wat het is, je moet vooral zelf goed na blijven denken, hoesten in je elleboog en vaker je handen wassen. En er vooral samen heel hard het beste van maken.”