Platform DST is met 3.0 versie artikelstandaard klaar voor de toekomst

19 december 2022 Uit Door Redactie DST

DST stapt binnenkort -1 januari 2023 al- over op een nieuw geavanceerd platform en een nieuwe uitgebreidere artikelstandaard voor de tweewielerbranche. Het nieuwste 3.0 platform is niet alleen veiliger en veel sneller, de 3.0 artikelstandaard is ook completer en internationaler. Het model biedt bovendien meer mogelijkheden om onderdelen en accessoires te specificeren.“Fiets-technisch gaan ontwikkelingen razendsnel”, zegt Gijs Hoff, beheerder van het DST Platform. “De markt wil steeds meer weten over eigenschappen en unieke specificaties van producten. Dat vereist een nieuwe artikelstandaard èn een toekomstbestendig systeem. Leveranciers en retailers kunnen de koppeling met het nieuwe platform (API) via hun (kassa)systemen en webshops maken, het oude systeem verdwijnt binnenkort. De overstap vergt best iets maar levert uiteindelijk veel meer op.”

Waarom een nieuwe versie?

“Het vorige standaard informatiemodel was inmiddels te bepekt en het huidige platform is technisch verouderd. De ontwikkeling van- en toenemende vraag naar elektrische fietsen en onderdelen daarvan maar ook de groei die we als platform zelf in Europa doormaken vroegen om verbeterde techniek achter het model. Zo’n 8000 retailers in Nederland en daarbuiten hebben een officieel account op het platform, ruim de helft gebruik het systeem actief. Informatie over meer dan een miljoen producten wordt via het platform door steeds meer partijen opgehaald.”

Wat levert de 3.0 versie aan nieuws op?

“Het nieuwe platform en de nieuwe standaard zijn allereerst volledig Engelstalig en de standaard biedt veel meer mogelijkheden om artikelen te specificeren. Het nieuwe platform is ontwikkeld op basis van moderne Java-techniek en Keycloak authenticatie zorgt voor meer veiligheid en gebruikersgemak. Het geheel zorgt voor betere performance en meer beschikbaarheid van gedetailleerde en gestandaardiseerde productinformatie. Bovendien biedt het platform meer veiligheid voor wie het systeem gebruikt.”

Vertel eens over de nieuwe mogelijkheden artikelen te specificeren

“Binnen de nieuwe standaard is het mogelijk alle informatie over de opgenomen artikelen te delen. Passend bij de groeiende belangstelling voor elektrische fietsen bijvoorbeeld. Zo vind je binnen de nieuwe standaard mogelijkheden voor het specificeren van zaken die te maken hebben met connectiviteit zoals WiFi, Bluetooth en GPS maar ook het specificeren van displays functies. Ook is het nu mogelijk om geometrische informatie over fietsen te delen, met name relevant binnen het sportsegment. De bestaande 2.1 standaard wordt in de nieuwe 3.0 versie verder uitgebreid met veel extra’s voor het specificeren van artikelen. Interessant is ook de toevoeging van de bill of material, een soort stukslijst waarmee de leverancier alle onderdelen waaruit de fiets is opgebouwd kan opgeven. Dat gaat dus voorbij artikelnummer en prijs, dit gaat over specifieke data van elk element van de fiets. Komt zo’n fiets voor reparatie bij een dealer, dan hoeft die alleen maar in het systeem te kijken welke onderdelen zijn gebruikt. Wordt de fiets verkocht, dan kun je hem via exploded view ook presenteren aan de klant. Die ziet dan meteen of het product aansluit bij zijn/haar wensen. Ook toegeschreven eigenschappen van werkplaatsonderdelen, accessoires en bijvoorbeeld kleding kan binnen de nieuwe standaard worden opgenomen. Zoals bijvoorbeeld unieke kwaliteiten van een fietstas. Is het materiaal daarvan uv-bestendig, waterdicht en afneembaar? Zit er ook een slot op en welk slot is dat dan? Zo’n bundel van eigenschappen zorgt ervoor dat leveranciers hun artikelen vollediger kunnen specificeren en dealers/consumenten de productinformatie sneller kunnen ophalen om te vergelijken.”

Je noemde ook nieuwe techniek rond veiligheid

“Techniek die we gebruikten raakte verouderd en kon de groei van het aantal producten en leveranciers niet bijhouden. Daarom is de het systeem niet uitgebreid maar volledig opnieuw gebouwd. Daarin is inderdaad ook meteen voorzien in de behoefte naar meer veiligheid. Voor de 3.0 versie is gekozen voor open source authenticatie als inlogmethode, voor zowel het platform als API en het dashboard.”

Dit is het moment om over te stappen

“Ja, die call to action wil ik bij deze meteen doen. Over een paar weken nemen we het nieuwe platform in gebruik, leveranciers en retailers moeten voor die tijd overstappen en de koppeling via hun kassasystemen/webshops hebben gemaakt. Wie daarbij hulp nodig heeft kan via support@stichtingdst.nl een beroep op ons doen.”

Meer lezen? https://www.stichtingdst.nl/nieuwe-artikelstandaard-dst-klaar-voor-gebruik-de-vier-voordelen-van-versie-3-0/